Liselott Lindström får Topeliuspriset 2021 för sin Afrikarapportering

Frilansjournalisten tog för tre år sedan själv initiativ till stationeringen i Nairobi, då Finland helt saknade stringer i Afrika. Liselott Lindström hoppas kunna bredda bilden av den enorma kontinenten.

Liselott Lindström, som i tre år varit stationerad i Nairobi i Kenya, har stringerkontrakt med Yleisradio, och skriver regelbundet om Afrika även för Hufvudstadsbladet.

–  Priset betyder mycket för mig. Jag är speciellt glad att det gick till en frilansjournalist. Jobbet utan en redaktion och kolleger att diskutera med är ganska tungt och ensamt, så priset visar för mig att arbetet uppmärksammats och att det finns uppskattning för det, säger Lindström.

Liselott Lindström valde att flytta som frilansare till Nairobi då hon upptäckte att ingen finsk redaktion hade en korrespondent Afrika. Hon medger ändå att det är en nästan omänsklig uppgift att försöka täcka hela kontinenten med 54 länder.

– Det är lika långt mellan mellan Khartoum i Sudan och Johannesburg i Sydafrika som mellan Helsingfors och Doha i Qatar. Samtidigt märker jag ändå att mitt arbete lett till att diskussionen om vår bild av Afrika nu verkar ta fart.

– Framför allt borde vi ju bredda Afrikabilden. På många håll finns fortfarande uppfattningen om att det bara får finnas ett narrativ om Afrika, det om fattigdom och elände, eller att all rapportering från Afrika borde ha ett Finlandsperspektiv.

Priset på 7 500 euro delades ut virtuellt den 14 januari, som är Zacharias Topelius födelsedag. Utdelningen kan ses på www.sfv.fi/topelius

Prisjuryns motivering lyder: ”Liselott Lindström har med sin sakkunniga, mångsidiga och multimediala bevakning ökat och nyanserat omvärldens kunskap om Afrika – en förfördelad kontinent i västerländsk journalistik. Hon är en skicklig och ambitiös journalist, vars relevanta rapportering på två språk och till flera länder konsekvent vittnar om initiativrikedom och mod. Hennes grundmurade kunskap och flitiga resande, också till länder med få journalister på plats, ger i kombination med gräsrotsperspektiv och lokala vittnesmål mervärde och stor trovärdighet.”

Topeliuspriset ges enligt statuterna ”för en aktiv pågående journalistisk gärning till en person som visat betydande skicklighet i sitt journalistiska värv, bestående av såväl originalitet, civilkurage som finess”.

Svenska folkskolans vänner (SFV) och Finlands svenska Publicistförbund har sedan år 1990 delat ut Topeliuspriset, som uppkom då SFV och Publicistförbundet sammanslog SFV:s Topeliuspris och Publicistförbundets publicistpris.