Nomineringar till Topeliuspriset 2018

Topeliuspriset är Publicistförbundets och Svenska folkskolans vänners gemensamma publicistpris. Priset på 7500 euro ges för en aktiv, pågående journalistisk gärning till en eller högst tre personer som har visat betydande skicklighet i sitt journalistiska värv, bestående av såväl originalitet, civilkurage som finess.

Nomineringen till Topeliuspriset 2018 pågår till och med den 10.12.2017. Nomineringar tas emot på adressen https://sfvforms.wufoo.eu/forms/topeliuspriset-2018/

Julfest 5 december på Handelsgillet!

Alla hälsas välkomna till Publicistförbundets 110-årsjubileumsjulfest på Handelsgillet i Helsingfors den 5.12.2017 kl 19!

Vi ser fram emot en oförglömlig kväll med god mat i utmärkt sällskap – som det brukar vara på Publicistförbundets fester.

På programmet står bland annat festtal, snapsvisor och frågesport under ledning av allvetande Mikael Schulman.

Buffémenyerna och mera information finns på julfestens Facebook-evenemangssida.

Anmälningar till den 30.11.2017 på adress sekreteraren@publicistforbundet.fi.

Missa inte årets publicistseminarium i Hangö!

Bild från Hangöseminariet 2016

Publicistförbundet har ett superintressant program planerat för årets (46:e!) Publicistseminarium på Hangö Sommaruni, den 8–9 september!

Det vankas intressanta diskussioner: om försvars- och säkerhetsfrågor med Yrsa Grüne (bl.a. Hbl) och Mikael Holmström (Dagens Nyheter); om att producera historiska TV-dokumentärer med Henrietta Clayhills; och om grävande journalistik med den flerfaldigt prisbelönta Jeanette Björkqvist.

Förbundet bjuder också på ett par hands-on inslag om ekonomi och statistik med Peter Sjöholm (Yle), och mobiljournalistik med Johan Gullmets (Yle). Och naturligtvis blir det dessutom vin vid stenfoten, mat, och bastubad på kvällen!

Anmäl er till kursen på Hangö Sommarunis sidor.

Publicistförbundet påminner om att deltagare kan ansöka om stipendium för att täcka sin seminarieavgift och logi! Vi prioriterar studerande och medlemmar utan en arbetsgivare som kan stå för kostnader. Skicka en fritt formulerad ansökan till ordförande Lasse Garoff (lasse.garoff@gmail.com) senast den 18.8.