Bokslut och årsberättelser uppladdade

Styrelsen vill gå in för mera öppenhet kring Publicistförbundets ekonomi och verksamhet. Vi har laddat upp de handlingar som godkändes av årsmötet 3.5.2018: budget och verksamhetsplan för år 2018 samt  bokslutet 2017 (resultat- och balansräkning) och årsberättelsen 2017.  Samtidigt har vi lagt upp äldre årsberättelser för åren 2016, 2015 och 2013 som saknades på sidan.

Mikael Sjövall är ny ordförande för Publicistförbundet

Avgående ordförande Lasse Garoff (t.h) och nyvalde ordförande Mikael Sjövall skakar hand efter Publicistförbundets årsmöte den 3 maj 2018.

Journalisten Mikael Sjövall har valts till ny ordförande för Publicistförbundet. Han efterträder Lasse Garoff som har lett förbundet i två års tid. Sjövall jobbar för tillfället som journalist på nyhetsbyrån Svensk Presstjänst. Han figurerar som skribent i en lång rad svenska tidningar och har ett förflutet som reporter på Svenska Yle.

-Det känns särskilt angeläget att kämpa för yttrande- och pressfriheten i en tid då landets statsminister blandar sig i Yles nyhetsproduktion och polisen gör husrannsakan hos en journalist i jakten på journalistiska källor, säger Publicistförbundets ordförande Mikael Sjövall.

Finland trillade nyligen ner till fjärde plats i årets pressfrihetsindex som ges ut av organisationen Reportrar utan gränser. En av orsakerna är polisens och myndigheternas agerande i Helsingin Sanomats uppmärksammade artikel om Försvarsmaktens signalunderrättelsecenter i Tikkakoski.

Hoten mot pressfriheten förvärras av den vacklande lönsamheten i mediebranschen, vilket tar sig i uttryck i allt färre betalande prenumeranter.

-Jag vill jobba för sänkt moms på dagstidningar och skräddarsydda lösningar som hjälper finlandssvenska medier att överleva. Presstödet måste förnyas och reformeras. Det gynnar inte pressfriheten att merparten av presstödet i dag går till att subventionera partipolitiska tidningar, säger Sjövall.

Publicistförbundet grundades 1907. Intresseorganisationens främsta syfte är att värna om yttrandefriheten och en levande debatt på svenska i Finland.

Till Publicistförbundets styrelse valdes Johanna Eurakoski, Linus Lång, Åsa Thodén, Janne Strang, Mikael Martikainen, Jennifer Snårbacka, Magnus Hertzberg och Helena von Alfthan.

Nomineringar till Topeliuspriset 2018

Topeliuspriset är Publicistförbundets och Svenska folkskolans vänners gemensamma publicistpris. Priset på 7500 euro ges för en aktiv, pågående journalistisk gärning till en eller högst tre personer som har visat betydande skicklighet i sitt journalistiska värv, bestående av såväl originalitet, civilkurage som finess.

Nomineringen till Topeliuspriset 2018 pågår till och med den 10.12.2017. Nomineringar tas emot på adressen https://sfvforms.wufoo.eu/forms/topeliuspriset-2018/

Julfest 5 december på Handelsgillet!

Alla hälsas välkomna till Publicistförbundets 110-årsjubileumsjulfest på Handelsgillet i Helsingfors den 5.12.2017 kl 19!

Vi ser fram emot en oförglömlig kväll med god mat i utmärkt sällskap – som det brukar vara på Publicistförbundets fester.

På programmet står bland annat festtal, snapsvisor och frågesport under ledning av allvetande Mikael Schulman.

Buffémenyerna och mera information finns på julfestens Facebook-evenemangssida.

Anmälningar till den 30.11.2017 på adress sekreteraren@publicistforbundet.fi.

Missa inte årets publicistseminarium i Hangö!

Bild från Hangöseminariet 2016

Publicistförbundet har ett superintressant program planerat för årets (46:e!) Publicistseminarium på Hangö Sommaruni, den 8–9 september!

Det vankas intressanta diskussioner: om försvars- och säkerhetsfrågor med Yrsa Grüne (bl.a. Hbl) och Mikael Holmström (Dagens Nyheter); om att producera historiska TV-dokumentärer med Henrietta Clayhills; och om grävande journalistik med den flerfaldigt prisbelönta Jeanette Björkqvist.

Förbundet bjuder också på ett par hands-on inslag om ekonomi och statistik med Peter Sjöholm (Yle), och mobiljournalistik med Johan Gullmets (Yle). Och naturligtvis blir det dessutom vin vid stenfoten, mat, och bastubad på kvällen!

Anmäl er till kursen på Hangö Sommarunis sidor.

Publicistförbundet påminner om att deltagare kan ansöka om stipendium för att täcka sin seminarieavgift och logi! Vi prioriterar studerande och medlemmar utan en arbetsgivare som kan stå för kostnader. Skicka en fritt formulerad ansökan till ordförande Lasse Garoff (lasse.garoff@gmail.com) senast den 18.8.