Nomineringen till Topeliuspriset 2024 har börjat

Nomineringen av kandidater för det finlandssvenska publicistpriset – Topeliuspriset har börjat!

Priset ges enligt statuterna ”för en aktiv, pågående journalistisk gärning till en eller högst tre personer som ådagalagt betydande skicklighet i sitt journalistiska värv, bestående av såväl originalitet, civilkurage som finess”.

Berättigade att nominera är medlemmarna i Finlands Svenska Publicistförbund r.f. och medlemmarna i Svenska folkskolans vänner rf och Understödsföreningen för Svenska folkskolans vänner r.f.

Prismottagaren utses av en prisnämnd med representanter från SFV och Publicistförbundet. Prisnämndens medlemmar får inte själva nominera kandidater och skall vara enig i sitt beslut. Prismottagaren offentliggörs och Topeliuspriset delas ut påföljande januari.

TILL NOMINERINGSBLANKETTEN

SE ALLA TIDIGARE PRISMOTTAGARE