Nominering till årets Topeliuspris pågår

Det är åter dags att nominera årets bästa journalister till Topeliuspriset. Det stora finlandssvenska publicistpriset delas årligen ut av Svenska folkskolans vänner och Finlands Svenska Publicistförbund. Med priset lyfter vi fram aktuell finlandssvensk journalistik och minns Zachris Topelius journalistiska gärning.

Observera att det är endast medlemmar i Finlands Svenska publicistförbund, SFV och SFV:s understödförening som kan nominera kandidater till Topeliuspriset.

De berättigade kan nominera flera kandidater under hela nomineringstiden som pågår till 6 december 2020 kl 24.

Topeliuspriset kan enligt statuterna delas ut ”för en aktiv, pågående journalistisk gärning till en eller högst tre personer som ådagalagt betydande skicklighet i sitt journalistiska värv, bestående av såväl originalitet, civilkurage som finess”. De journalistiska intresseområdena är inte avgränsade, utan lämnas öppna för prisnämndens prövning. Mottagaren av Topeliuspriset 2021 kungörs och priset delas ut i januari 2021. Exakt tid och plats bestäms inom kort.

OBS! Kontrollera gärna innan du nominerar att din kandidat inte redan tilldelats priset under tidigare år. Listan över samtliga prismottagare hittar du här!