Mikael Sjövall är ny ordförande för Publicistförbundet

Avgående ordförande Lasse Garoff (t.h) och nyvalde ordförande Mikael Sjövall skakar hand efter Publicistförbundets årsmöte den 3 maj 2018.

Journalisten Mikael Sjövall har valts till ny ordförande för Publicistförbundet. Han efterträder Lasse Garoff som har lett förbundet i två års tid. Sjövall jobbar för tillfället som journalist på nyhetsbyrån Svensk Presstjänst. Han figurerar som skribent i en lång rad svenska tidningar och har ett förflutet som reporter på Svenska Yle.

-Det känns särskilt angeläget att kämpa för yttrande- och pressfriheten i en tid då landets statsminister blandar sig i Yles nyhetsproduktion och polisen gör husrannsakan hos en journalist i jakten på journalistiska källor, säger Publicistförbundets ordförande Mikael Sjövall.

Finland trillade nyligen ner till fjärde plats i årets pressfrihetsindex som ges ut av organisationen Reportrar utan gränser. En av orsakerna är polisens och myndigheternas agerande i Helsingin Sanomats uppmärksammade artikel om Försvarsmaktens signalunderrättelsecenter i Tikkakoski.

Hoten mot pressfriheten förvärras av den vacklande lönsamheten i mediebranschen, vilket tar sig i uttryck i allt färre betalande prenumeranter.

-Jag vill jobba för sänkt moms på dagstidningar och skräddarsydda lösningar som hjälper finlandssvenska medier att överleva. Presstödet måste förnyas och reformeras. Det gynnar inte pressfriheten att merparten av presstödet i dag går till att subventionera partipolitiska tidningar, säger Sjövall.

Publicistförbundet grundades 1907. Intresseorganisationens främsta syfte är att värna om yttrandefriheten och en levande debatt på svenska i Finland.

Till Publicistförbundets styrelse valdes Johanna Eurakoski, Linus Lång, Åsa Thodén, Janne Strang, Mikael Martikainen, Jennifer Snårbacka, Magnus Hertzberg och Helena von Alfthan.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *